اخبار ویژه
کد خبر : 252289 | تاریخ ثبت : 1399/10/29 22:36:28 |
چشمانداز توسعه جنوب استان، دلگرم کننده یا دلسرد کننده؟
فرآیندهای انتخاباتی شامل دادن وعدههایی است که هر شنونده و هر بینندهای را به دادن رأی راغب میکند.به گزارش آزادنما؛ فرآیندهای انتخاباتی شامل دادن وعدههایی است که هر شنونده و هر بینندهای را به دادن رأی راغب میکند. جنوب استان بوشهر هم از این روند مستثنی نبوده و ما طی این مدت دراز، شاهد آن بودهایم. انتخابات برگزار و در اوایل خرداد، مجلس جدید شروع بکار کرد و تقریباً پس از حدود٢ماه و طی شدن روند انتخابات درون پارلمانی، جایگاه منتخبین ملت تثبیت گردید. با احترام به نمایندگان ادوار استان، نویسنده سعی میکند بدور از یکجانبه گرایی و صرفاً براساس واقعیت، اهم موضوعات پیگیری شده و قابل پیگیری را بیان نماید. امید است مورد توجه واقع شود. با توجه به توضیحات مطروحه فوق،استان بوشهر و خاصه خطه جنوب آن، مشکلات عدیدهای دارد که هر نمایندهای در بهبود روند حل آن(و نه حل کامل)تلاش میکند. در این بین بسیاری از این دوستان، موفقیت و توفیق بیشتری را در جهت بهبود روند حل مشکل کسب کرده و بعنوان یک نماینده آرمانی در یادها میمانند. در ابتدای بحث این نکته مطرح میگردد که وظیفه اصلی نماینده، قانونگذاری بوده و نه رفع مشکلاتی که حل آن در حیطه وظایف دولت است و ورود و موفقیت نماینده، نشان از دید فرا قوهای و احساس مسئولیت ایشان در قبال اعتماد مردمان نجیب حوزه انتخابیه میباشد. در طی ادوار، اهم برنامههای کاندیداهای جنوب استان، بترتیب اولویت زیر، مطرح و تشریح گردیده است: 1⃣ اشتغال: خطه جنوب استان بوشهر در مبحث اشتغال، علیرغم همجواری با سایتهای صنعتی، در موارد عدیدهای با بیمهری دستاندرکاران این حوزه مواجهه گردیده است. عمده دلیل مطرح شده، نداشتن تخصص لازم جهت کار در این مناطق است. نگارنده براساس مشورت با یکی از شاغلین در صنعت، این را به صراحت عنوان میدارد که هر شخصی، با هر رشته تحصیلی، در طی مدت کمی و با حضور در این مناطق، به یک کارشناس خبره مبدل میگردد. این گفته مختص تمامی افراد میباشد.چه بسا ما سالخوردگان بیسوادی داشتهایم که با حضور در کنار متخصصان خارجی این حوزه در همین منطقه، به زبان خارجه آشنایی نسبی یافته و همچنین کار با تجهیزات را فرا گرفتهاند. پس اطلاق واژه بومیان نابلد به این مردم، کاری بسیار ناپسند بوده و میطلبد که شرکتهای منطقه با تغییر دید خود، این رویه را پایان دهند که این، مسبب افزایش سود آنها به جهت کاهش هزینههای جانبی هر نفر میگردد. ضمن اینکه با وجود آموزشگاههای نسبتاً کاملی که طی این دو دهه ایجاد گردیده است، امکان افزایش سطح معلومات کارجویان وجود دارد. البته از این واقعیت هم نباید گذر کرد که عمده کارجویان بومی صنعت انرژی به سبب بیمهری هایی که در آزمونها و مسیر استخدام وجود دارد عطای اشتغال در این شرکتها را به لقایش میبخشند که این خود باعث بوجود آمدن آسیبهای اجتماعی متعددی گردیده که در ازای حُسن همجواری، نصیبشان شده است. نکته مهمی که طرح آن ضرورت دارد، غیربومی بودن بسیاری از ارکان شرکتهای منطقه است. هرچند که بسیاری از این شرکتها، استراتژی خاص خود را دارند و در انتصابات خود هم، مختار هستند ولی این را نباید از خاطر برد که تاییدیه این اشخاص در مراجع شهرستان انجام میشود و این مراجع میتوانند با انتخاب گزینه بومی و یا بومی گزین، از فزونی مفسده های گریبانگیر اجتماع و خود، جلوگیری نمایند. 2⃣ بهداشت و درمان در این حیطه، کارهای زیربنایی بسیار خوبی در دورههای قبل (خصوصاً دوره نهم) انجام گردیده است. نظر نگارنده با تکیه بر مستندات، در مقام مقایسهای هر چند خُرد، این میباشد که اگر پیگیریهای مسرانه تری در دوره گذشته(دهم) وجود میداشت امکان اتمام این پروژهها و بهرهمندی زودهنگام مردم نجیب این خطه مهیا بود. اهم این پیگیریها، شامل: تجهیز کامل بیمارستانهای کنگان، دیر و عسلویه و تحت پوشش قرار گرفتن آنها، تجهیز بیمارستانها و احداث مراکز بهداشت روستایی و درمانگاهها در حوزه انتخابیه میباشد که با توجه به ظاهر امر، این مهم بطوريکه در خور شأن مردم نجیب باشد در دوره قبل پیگیری نگردیده است. 3⃣ عمران و آبادی اهم موضوعاتی که پیگیری گردیده است ارتقا رتبه مناطق و همچنین ارتقا رتبه شهرداریها است. در کنار این دو موضع مهم که شاید بنظر بسیار پیش پا افتاده است ولی در اصل باعث افزایش عایدی بودجهای میگردد میتوان به بازسازی محورهای مواصلاتی و تعریف پروژههای کلان ترابری و کمربندیهای شهری و ساخت پروژههای عظیمی از قبیل اسکله خورخان بردخون، دیر و کنگان و پروژه وفاق و ترمیم زیرساخت آب و فاضلاب حوزه جنوب و تجهیز ناوگان شهرداریها و بهبود مبلمان شهری اشاره نمود. با توجه به پیگیریهای میدانی و حضوری نماینده، امید است که با تسریع روند ساخت، افتتاح کامل آنها را شاهد باشیم 4⃣ فلرینگ هم نشین خاموش شب و روز مردم این منطقه را با این توضیح تشریح مینمائیم. فلرینگ شبانهای پالایشگاهها، کارخانجات و پتروشیمیهای منطقه وجود دارد که نمود آن را صبحگاهان، بر روی پهنهی آسمان، که این روزها به برکت این بلندقامتان جبار، تیره و تار گردیده است میتوان دید. محض اطلاع خواننده این را بیان میداریم که هر کدام از فلرهای پالایشگاهی و پتروشیمیایی توانایی پراکنده کردن مقداری بیش از 1200 تن در ساعت گاز حاوی سولفید و پلی سولفید هیدروژن، مرکاپتان، مونواکسید و دی اکسید کربن، ترکیبات آروماتیک سرطانزا، ترکیبات آهکی و سیلیس دار، مونو و دی اکسید گوگرد و اسیدسولفوریک و...را دارند. عمق فاجعه را در جایی میتوان دید که این گازها موارد زیر را در پی خواهند داشت: ➖کاهش عمق تنفس اکوسیستم زیستی(آبزیان و انسان ها و حیوانات و نباتات) ➖از دست رفتن ثروت ملی با توجه به ترکیبات بسیار با ارزش خروجی از فلرها ➖ایجاد باران و رطوبتهای اسیدی و خسارت به خانهها، اموال و خودروها ➖تغییر زیست بوم و از بین رفتن منابع طبیعی در استان خوزستان برای رفع فلرینگ صنعت انرژی، مگاپروژه بیدبلند خلیجفارس در دست افتتاح است که امیدواریم نظیر این پروژه با توجه به مضرات بیشتر پالایشگاههای گازی در مبحث فلرینگ، در جنوب استان بوشهر نیز تعریف گردد، ضمن اینکه میتوان در زمان ایجاد مشکل در یک پالایشگاه، گاز فلر را با خط لولهای به پالایشگاه دیگر جهت استفاده، ارسال نمود. مشکل دیرینهای که تاثیر بسیار خوبی در بهسازی مناطق داشت، عوارض آلایندگی است که در دوره قبل و نمایندگی خانم الماسی، شدیداً مورد تجاوز نمایندگان استانهای همجوار گردید که میطلبد این پیگیریها، توسط نماینده کنونی با توجه به جایگاه خود در کمیسیون انرژی مجلس، مشابه دوره نهم پیگیری گردد 5⃣ زیرساخت آموزشی در این بخش نیز بمانند دیگر بخشها کارهای بسیار خوبی شروع گردید. برخی از آنها در صورتیکه در دوره قبل هم ادامه مییافتند تاثیر شگرفی در تقویت زیرساخت اشتغال منطقه داشتند. از این موارد میتوان ساخت بزرگترین مرکز آموزش نفت و گاز در کنگان و دیر را برشمرد که پیگیری آن در سال٩٢انجام شد و متأسّفانه این مهم به مرحله اجرا نرسید و اکنون با پیگیریهای دکتر عباسی، به کازرون اختصاص یافت. هرچند که آموزشهای این مرکز تازه تأسیس،٢دهه است که در مراکز جنوب استان تدریس میگردد ولی احداث آن در جنوب استان بوشهر به دلگرمی و پایان احساس عدم توجه صنعت به مردم نجیب و محروم این خطه میانجامید. 6⃣ کشاورزی کشاورزی و صیادی از دیرباز، بعنوان شناسنامه استان بوشهر شناخته میشوند. کشاروزان پس از تحمل رنجی یک ساله در نهایت با سد دلال بازیهایی روبرو میگردند. این پیگیری نیز طبق اطلاع، انجام شده بود. استان بوشهر زیرساخت مناسبی جهت صادرات محصولاتی از قبیل گوجهفرنگی و حبوبات را داراست. در صورت استقرار بازاریابان بومی در کشورهای همسایه، امکان صادرات آن فراهم بوده و دسترنج یکساله کشاورز، بدور از دلال بازی، نصیب این قشر زحمتکش میگردد. در کنار این کار، ایجاد کارخانههای بومی موادغذایی جهت ایجاد ارزش افزوده، با وجود پتانسیل بالای کشت مواد اولیه، سکوی پرتابی جهت افزایش سطح رفاه این قشر زحمتکش میباشد 7⃣ دریانوردی و بنادر ساخت و پیگیری تکمیل پروژههای عظیمی از قبیل اسکله خورخان بردخون، اسکله دیر و کنگان در این حیطه تعریف میگردد. در ادامه میتوان به پیگیریهایی جهت جلوگیری از صید ترال که مخرب اکوسیستم دریایی و معیشت دریانوردان است را نام برد. ضمن اینکه در برههای پیگیریهایی جهت احقاق حقه ته لنجی انجام شد که میطلبد این مهم پیگیری گردد. خواننده این را در نظر داشته باشد که رویه بسیار زشت قاچاق، با جلوگیری از ورود ته لنجی با آن مقدار ناچیز رفع شدنی نیست و دید دولتیان باید از ته لنجی به جلوگیری از قاچاق کانتینری تغییر کند. امید است که نماینده محترم جنوب این مقوله را برای متولیان امر تفهیم نمایند. موضوع بعدی که پیگیری گردیده و بهبود میطلبد حذف کارمزد هزینه حمل سوخت صیادی و ایجاد ایستگاههای سوختگیری ناوگان دریایی در اسکلهها است. و... موارد بالا هر کدام شرح درازی دارند که نگارنده، بر حسب وظیفه خود مواردی را که نیاز است پیگیری گردد گوشزد کرده و در قبال مواردی که به نتیجه رسیده است از نماینده محترم کمال امتنان را دارد. پیگیریها و بازرسیهای میدانی و مجدانه ایشان، ضمن تسریع در بودجهریزی و ایجاد انگیزه در عوامل دخیل در کار، نویدبخش دلگرم کننده تسریع روند حل این معضلات و شاید در مواردی، حل کامل آن است. البته باید قضاوت را در پایان انجام داد ولی معضل یابی و انتقال مشکلات بصورت دورهای، خود بمثابه نیروی محرکه عمران و آبادی هر منطقهای عمل میکند که امید است دیگر نقادان و تویسندگان، این را وظیفه خود بدانند. به قلم : س.محمودی سفیر جنوب(فعال اجتماعی سیاسی)