اخبار ویژه

کد خبر : 251375 تاریخ ثبت : 1398/10/1 00:54:00
حسن اسماعیلی

اقتصاد اینترنت راه حل معادله اشتغال

اقتصاد اینترنت راه حل معادله اشتغالاقتصاد جدید در برگیرنده مولفه هایی چون ارتباطات ، اطلاعات ، اینترنت ، نوآوری و توسعه است که می تواند زمینه ساز رشد و در نهایت منجر به اقتصاد پایدار گردد.

به گزارش آزادنما؛

در نظریه های اقتصادی در ابتدا دو عامل اصلی تولید، زمین و نیروی کار بود که به مرور زمان و با ورود سرمایه به عنوان سومین عامل تولید تحولی در تئوری های اقتصادی بوجود آورد . با پیشرفت علم و دانش ،تکنولوژی به عنوان عامل جدید تولید توانست نقش موثری در افزایش تولید ، بهره وری و کارایی ایفا نماید که امروزه یکی از عوامل اصلی در ارزیابی اقتصادی کشور ها از نظر توسعه یافتگی می باشد. سوال مهم این است که آیا می توان با سازکارهای قدیمی ، همچنان بر ایجاد ، تثبیت و توسعه تولید و اشتغال اصرار ورزید ؟ راه کار حل معضل بیکاری با توجه به تحول در بازار کار در جامعه ایران چیست ؟یکی بهترین پاسخ ها را بایستی در توسعه اینترنت و دیجیتالی شدن اقتصاد کشور جستجو کرد .

اهداف اشتغال در سال های ۹۷ و ۹۸

قانون برنامه ششم توسعه که کاهش بیش از ۸ درصدی نرخ بیکاری را هدف گیری نموده است که بر همین اساس قرار بود در سال ۹۷ تعداد یک میلیون شغل ایجاد شود ولیکن میزان اشتغال ایجاد شده تعداد ۴۶۳٫۹۲۸ نفر بوده است . برای سال ۹۸ نیز مقرر شده است تعداد ۱٫۰۹۰٫۰۰۰ شغل ایجاد شود که تحقق اشتغال سال ۹۸ نیز با این روش های سنتی، بعید بنظر می رسد.

تقسیم بندی کشورها از نقطه نظر وضعیت اقتصاد اینترنتی

بر پایه نتایج ارزیابی محرک های اقتصادی ،کشور ها به پنج گروه نو ظهور ، عقب مانده، بازیگر ، مشتاق و بومی تقسیم بندی می شوند .

 

تقسیم بندی کسب و کارها از لحاظ میزان برخورداری از اینترنت

به چهار گروه بسیار برخوردار ، برخوردار متوسط ، کم برخوردار و بدون اینترنت تقسیم می شوند . لازم به توضیح است که درآمد کسب و کار های بسیار برخوردار از سه سال گذشته ۲۲درصد بیشتر از کسب و کارهای کم برخوردار و بدون اینترنت بوده است .

محرک های رشد اقتصادی

ارزیابی وضعیت کشورها در میزان پیشرفت اقتصاد اینترنت در سه بخش توانمندی، مخارج و میزان استفاده از اینترنت تعیین می شود . به این مولفه ها محرک های اقتصادی می گویند زیرا تعیین کننده جایگاه کشور ها در این حوزه است . مصرف مهمترین محرک اقتصاد اینترنتی در بیشتر کشورهاست . در نتیجه دو عامل کاربر بیشتر و امکان دسترسی و عمومی به اینترنت باند پهن نقش مهم و تاثیر گزاری در رتبه بندی پیشرفت اقتصادی کشورها دارد .امکان دسترسی به تلفن های هوشمند و دیگر ابزارهای موبایل و محبوبیت رسانه های اجتماعی به نفوذ هرچه بیشتر کسب و کارهای اینترنتی می انجامد .

تجربه موفق

سهم IT  در کشور هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان از تولید ناخالص داخلی از حدود یک درصد درسال ۱۹۹۸ به ۷٫۵ درصد در سال ۲۰۱۲ و ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده است. طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول ، کشور هند در سال ۲۰۱۹ جز ۵ اقتصاد برتر دنیا خواهد شد . به عنوان مثال دو شرکت  اولا و اوبر در زمینه حمل و نقل اینترنتی در یک سال بیش از یک میلیون شغل ایجاد نمودند که به جرات می توان گفت در هیج صنعتی چنین امکانی برای ایجاد شغل از نظر بازدهی سریع وجود ندارد و نکته جالب سهم اشتغال زنان روستایی بسیار حائز اهمیت است.

 

جایگاه ایران در اقتصاد اینترنتی

برپایه ارزیابی های انجام گرفته از مولفه های توسعه دولت الکترونیک که ارتباط تنگا تنگ و مستقیمی با پیشرفت اقتصاد اینترنتی دارد در سال ۲۰۱۷ ایران در میان ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل رتبه ۱۰۶ را داراست .این درحالی است که از نظر شاخص های مربوط به خلاقیت در مقایسه با تمام دنیا رتبه بالاتری داریم.

جالب است بدانیم که سهم IT   در سال ۹۵ از تولید ناخالص داخلی در زنجیره اقتصاد ایران ۲٫۷ درصد معادل ۳۲ هزار میلیارد تومان یوده  که قرار است در پایان برنامه ششم توسعه به ۶ درصد معادل یکصدهزار میلیارد تومان برسد. کسب جایگاه برتر منطقه در توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات در راستای سیاست های کلی نظام با گسترش اقتصاد دانش بنیان ، توانمند سازی بخش خصوصی ، مشارکت حداکثری ظرفیت های بخش خصوصی و تقویت سرمایه های اجتماعی انسانی با بهبود زیر ساخت ها و تسهیل شرایط و حمایت های لازم از کارآفرینان  افق روشنی را برای رسیدن به اقتصاد پایدار که اشتغال جزیی جدا نشدنی از آن است را فراهم می آورد .

حسن اسماعیلی   

کارشناس مسایل اقتصادی و عضو انجمن اقتصاددانان ایران

اخبار مرتبط
    کلمات کلیدی
    ثبت دیدگاه
    آخرین اخبار
    نظرسنجی
    آیا از قالب سایت راضی هستید؟

    - نتایج